28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Minister Bussemaker boos op critici leenstelsel

De meeste mensen draaien hun hand niet om voor een lening, schrijft minister Bussemaker. Dus waarom zou je moeilijk doen over een studieschuld? Ze haalt hard uit naar CDA en SP.

“Lenen doen we bijna allemaal. Of we nu een auto op afbetaling kopen of een krediet afsluiten voor een nieuwe keuken”, schrijft minister Bussemaker op de website van het ministerie. ‘Spookverhalen en bangmakerij’, staat erboven.

Angst aanjagen

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een hypotheek, stipt ze ook aan. Er is “geen enkele reden om studenten angst aan te jagen”, stelt de minister. Het is “klinkklare onzin” dat studenten straks met dertigduizend euro schuld worden opgezadeld.

Ze schermt met het Centraal Planbureau, dat zou hebben doorgerekend dat de schuld voor studenten maar zesduizend euro hoger wordt. Dat het hier gemiddelden betreft, laat ze in het midden.

Afzien van een studie

“Dezelfde bangmakerij zie je op het thema toegankelijkheid”, aldus Bussemaker. “Het CDA beweert met droge ogen dat ‘met name jongeren uit gezinnen met lage inkomens en mbo-studenten massaal zullen afzien van een studie in het hoger onderwijs’. Volgens de SP ‘ziet een groot deel van de jongeren af van een studie als de basisbeurs wordt omgezet in een lening en juist jongeren uit lagere inkomens zijn dan de eerste die afzien van een studie.’ Dat bekt allemaal wel lekker en je haalt er de krant mee maar het is volledig verzonnen.”

Spookverhalen

Bussemaker begrijpt best dat studenten tegen afschaffing van de basisbeurs zijn “en ik begrijp ook best dat politieke partijen hun oren daarnaar laten hangen”. Maar ze verwerpt “spookverhalen en drogredeneringen”.

Kamerlid Michel Rog (CDA) twitterde erover: “Wat een schaamteloze publicatie van Bussemaker. Totale ontkenning van alle onderzoeken naar gevolgen #leenstelsel”.

Bericht ingetrokken

Het bericht leek snel weer verwijderd van de website. Dat zag Rog met enig leedvermaak aan: “minister verweet CDA en SP leenangst aan te wakkeren en stelde dat onze kritiek ongefundeerd was. Bericht ingetrokken #klaar”.

Maar het stuk staat er nu weer op. Het stond in de verkeerde rubriek en er moest nog een link naar de CPB-berekening in, legt het ministerie uit.