‘Meer inspraak?! Studenten hebben nu al meer inspraak dan ze aankunnen!’

Meepraten? Studenten wíllen helegaar niet meepraten! Daar komt in het kort de opinie van VU-alumnus en ex-studentenraadslid Eveline Baas op neer. Want iedereen heeft het wel over meer democratie en inspraak, schrijft Baas, maar van de inspraak die er al is, wordt door de studenten in elk geval al nauwelijks gebruik gemaakt.

Als er studentenraadsverkiezingen zijn, neemt bijna geen hond de moeite zijn stem uit te brengen, dus dat maakt het voor universiteitsbestuurders een beetje moeilijk in te schattten wat er onder de studenten leeft. En de studentenraadsleden zitten tijdens de vergaderingen met het college van bestuur en de ondernemingsraad een beetje te tinderen op hun gratis gekregen iPads. Als ze er überhaupt zijn en niet binnenskamers een intern conflictje uitvechten, that is. Dus die impopulaire maatregelen jast het bestuur er toch wel doorheen.

Bureaucratische rompslomp

Zo makkelijk is het besturen van een universiteit trouwens niet, merkt Baas op. Enig idee wie er allemaal z’n zegje moet doen en welke bureaucratische rompslomp er moet worden doorlopen voordat er überhaupt een wifi-netwerk kan worden aangelegd? Nou dan!

Enfin, leest u het hier maar.