Matching ook verplicht bij wisselen van studie

Een rechtenstudent die bij de Universiteit Utrecht wilde overstappen naar de opleiding geschiedenis, vulde het matchingsformulier niet op tijd in en werd geweigerd. Hij stapte naar de rechter, maar ving daar bot.

De man schreef zich vóór 1 mei in bij geschiedenis en kreeg een matchingsformulier toegestuurd: een lijst met vragen naar onder meer zijn motivatie. Die vulde hij niet in. Waarom zou hij ook? Wat de uitkomst ook zou zijn, redeneerde hij, de opleiding zou hem toch niet kunnen weigeren.

Ook voor overstappers

Maar één ding zag hij over het hoofd: hij was ook als overstapper verplicht om mee te doen aan de matchingsactiviteiten. Deed hij dat niet, dan kon de universiteit hem afwijzen. Toen dat gebeurde, stapte de student naar de rechter.
Die vindt echter dat er geen misverstand kon bestaan. De student had gewoon het formulier op tijd moeten terugsturen. De universiteit staat in haar recht.

Onbillijk

Het is onbillijk, wierp de student nog tegen. Hij woonde al in Utrecht en had er vrienden gemaakt. Maar dat kon de rechter noch de universiteit vermurwen. Het vonnis betekent dat studenten binnen hun onderwijsinstelling niet zomaar van studierichting kunnen veranderen. Ook voor overstappers kan matching verplicht worden gesteld.