28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Maak onderwijs beter voor studenten met een beperking

Hoe ga je om met studenten met een beperking? Daarom draait de cursus die de VU, samen met expertisecentrum Handicap + Studie, ontwikkelde voor docenten.

Nodig

Hoe signaleer je een functiebeperking? Hoe geef je onderwijs aan studenten met een beperking en hoe verwijs je ze door? Daarover gaat de online cursus Toegankelijk onderwijs geven aan studenten+.  Dat dit nodig is, bleek uit een gesprek dat Frank van der Duyn Schouten, de voormalige rector, in 2013 met deze groep studenten had.

Lompe docenten

Want soms zijn het juist docenten die studeren voor deze studenten lastig maken. Zo mocht een studente met een beperking tijdens een tentamen van de docent geen gebruik maken van de laptop die ze nodig had om te schrijven. En de student die door narcolepsie minder vaak bij colleges aanwezig kon zijn, kreeg niet de powerpointpresentatie die de docent daarvan maakte.

Gratis cursus

De nieuwe cursus is een combinatie van online leren, met tussentijdse feedback en een start- en eindbijeenkomst. Aan de cursus zijn geen kosten verbonden. Docenten kunnen zich nog opgeven voor de groep die woensdag 11 mei begint.