Wetenschap
& Onderwijs

Los zelf een cold case op

Zelf een moordzaak oplossen of een ten onrechte veroordeelde persoon vrijkrijgen? Wees er snel bij want 27 september sluit de aanmelding voor de nieuwe ronde van onderzoeksproject Gerede Twijfel.

Twintig studenten onderzoeken daarbij, onder leiding van hoogleraar Peter van Koppen en coördinator Jasper van der Kemp, of er sprake is van een gerechtelijke dwaling in een strafproces. Voor het nieuwe project staat er een moordzaak op de planning. “Een huis- tuin- en keukenmoord uit het begin van de jaren nul”, vertelt Van der Kemp.

Onopgelost

Helemaal nieuw is dat tegelijkertijd het project Cold Cases Amsterdam begint. Hierin bekijken studenten, in samenwerking met de politie, een lopende zaak. “Het is een vermissing uit begin jaren negentig”, vertelt Jasper van der Kemp. “Vermoedelijk is het een misdrijf. Het lukt de politie niet altijd om zaken op te lossen. Wij kijken er met een hele frisse blik naar. Soms helpt dat.”

De eisen voor deelname aan het speurwerk? “Iemand moet de tijd hebben om zich drie weken lang bijna fulltime in een dossier te begraven”, zegt Van der Kemp. “Daarna zijn studenten nog twee maanden regelmatig een aantal dagen per week aan het project kwijt. Daarvoor moeten ze wel op de VU aanwezig zijn.”