28 maart 2024

Langstudeerboete weg, maar daar dreigt het leenstelsel

Sommige studenten claimen de overwinning, nu VVD en PvdA de langstudeerboete alsnog schrappen. Maar anderen waarschuwen voor het leenstelsel, dat nu welhaast onvermijdelijk lijkt.

“Kan iemand mij even wakker maken, want ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Het einde van de #langstudeerboete#trots #ISO”, twittert voormalig ISO-bestuurslid Tessa Timmermans. Ook andere studenten zijn blij.

De drie studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV zijn “opgelucht dat de boete eindelijk van tafel wordt geveegd”, schrijven ze in een persbericht. Ze wijzen op het grote protest dat ze hebben georganiseerd en hun rechtszaak tegen de staat.

Volgens het deelakkoord van VVD en PvdA worden de reeds geïnde boetes “zo snel mogelijk, maar uiterlijk begin 2013 terugbetaald”. De studentenorganisaties ISO, LSVb en LKvV willen daar snel meer duidelijkheid over.

De eerste kritiek klinkt ook al. De twee partijen gaan waarschijnlijk de basisbeurs voor studenten afschaffen en een leenstelsel invoeren. Dat kost studenten dertienduizend euro. Niet iedereen is ervan overtuigd dat studenten dan beter af zijn. “Einde langstudeerboete = einde stufi”, denkt de Amsterdamse ASVA Studentenunie. Overigens was dat een jaar geleden ook al duidelijk, blijkt uit deze analyse.

Maar niet getreurd, een leenstelsel zal pas volgende generaties studenten raken. “Mijn stufi is toch al op”, twittert een langstudeerder met enig cynisme.