28 maart 2024

Langstudeerboete van de baan – met terugwerkende kracht

VVD en PvdA schaffen de langstudeerboete met terugwerkende kracht af. Wie al betaald heeft, krijgt zijn geld terug, beloven partijleiders Mark Rutte en Diederik Samsom.

Dat hebben ze zojuist in een persconferentie laten weten. De twee partijen hebben nog geen regeerakkoord en zullen zeker nog enkele weken moeten onderhandelen, aldus Mark Rutte en Diederik Samsom. Wel hebben ze een deelakkoord gesloten voor de begroting van 2013.

Daarin schaffen ze de langstudeerboete met terugwerkende kracht af. “Dat wordt nog best ingewikkeld”, aldus Samsom, “Want sommige acceptgiro’s zijn de deur al uit.” De partijen houden rekening met de uitvoeringskosten, voegde hij eraan toe.

VVD en PvdA willen graag de basisbeurs afschaffen en een leenstelsel invoeren. Dat kost studenten ongeveer dertien duizend euro. Over dit leenstelsel spraken de twee partijleiders zojuist niet.

De begroting blijft op orde, aldus Rutte en Samsom. Het terugbetalen van de langstudeerboete kost ongeveer 250 miljoen euro. Deze maatregel wordt – net als enkele andere – betaald uit onder meer een bezuiniging op het ‘vitaliteitssparen’ voor oudere werknemers en een hoger btw-tarief voor verzekeringspremies.