Korte films verdienen breder publiek

Vrolijk werd je er niet van. De elfjarige Melvin uit Almere werd op zijn vorige school in zijn kruis getrapt omdat hij homo is. Op zijn nieuwe school durft hij aan niemand te vertellen dat hij niet op meisjes is. Met één vriendin kan hij het erg goed vinden; ze doen samen een gezichtsmasker op (foto) en hebben lol. Veel luchtiger werd het niet voor het publiek van het Short Film Festival van Gryphus. Een transseksueel die de prostitutie in moet om zijn operatie te kunnen betalen, die in elkaar geslagen wordt in een tram en uit zijn huis geschopt door zijn huisbazin. Een gay jongen die een mes in zijn buik krijgt, die keer op keer bedreigd en in elkaar geslagen wordt door leeftijdsgenoten die verblind zijn door haat. Homohaat. De getoonde films komen respectievelijk uit Spanje, Nederland, India, China en Australië en zijn vrij recent. Ze verdienen een breder publiek dan de handvol lesbo’s, biseksuelen, transgenders en gays die naar de veertiende etage van het hoofdgebouw zijn gekomen voor de eerste Gryphus-activiteit van dit studiejaar. Primetime op SBS 6 of RTL4. Verplichte documentaires op scholen, zoiets.