Wetenschap
& Onderwijs

KNAW benoemt classicus Ineke Sluiter tot vicepresident

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen heeft de Leidse classicus Ineke Sluiter benoemd tot nieuwe vicepresident. Daarmee staat er over twee jaar opnieuw een vrouw aan het roer van het wetenschapsgenootschap.

Sluiter (1959) volgt vicepresident en natuurkundige Wim van Saarloos op, die per 1 juni voor twee jaar president van de KNAW wordt. In 2020 geeft hij het stokje automatisch door aan Sluiter.

De KNAW roemt haar indrukwekkende staat van dienst. “Met haar kordate optreden en publieke bekendheid zal zij van grote waarde zijn voor zowel de KNAW als de wetenschap in Nederland.”

Klassieke oudheid

Sluiter gaat haar nieuwe functie combineren met haar werk aan de Universiteit Leiden, waar ze sinds 1998 hoogleraar Griekse taal- en letterkunde is. Ze doet onderzoek naar taal, literatuur en het publieke discours in de klassieke oudheid en verbindt onderwerpen uit die tijd met actuele thema’s als vrijheid van meningsuiting, onderwijs en culturele identiteit.

Van 2000 tot 2011 was ze wetenschappelijk directeur van OIKOS, de landelijke onderzoekschool van classici. Daar leidde ze het landelijke programma Anchoring Innovation dat onderzoek doet naar innovatietechnieken en dat als enige alfa-project een Zwaartekrachtsubsidie in de wacht sleepte. In 2010 kreeg ze de Spinoza-premie van NWO en in 2016 won ze de Prijs Akademiehoogleraren van de KNAW.

Athena’s Angels

De nieuwe vicepresident mengt zich graag in het publieke debat. Zo is ze medeoprichter van actiegroep Athena’s Angels, die opkomt voor de belangen van vrouwen in de wetenschap en zet ze zich in voor het versterken van de positie van jonge onderzoekers.

Met Sluiter heeft de KNAW over twee jaar weer een alfa als president. Het wetenschapsgenootschap telt vier domeinen en kiest zijn president afwisselend uit de eerste en de laatste twee domeinen. Zodoende bepaalt nu eens een alfa of gamma de koers, en dan weer een bèta, technicus of medicus.

De KNAW noemt zichzelf “het forum, de stem en het geweten van de Nederlandse wetenschap” en ontleent haar gezag aan haar op kwaliteit geselecteerde leden. Als onafhankelijke organisatie bewaakt ze de kwaliteit en de belangen van de wetenschap en adviseert zij de regering.