19 maart 2024

Kleine koffietentjes kunnen slimmer koffie zetten

Studenten bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit ontdekten vorig jaar dat kleine horecazaken vaak veel te omslachtige werkprocessen hebben, waardoor ze per uur minder omzetten dan mogelijk. Daarover schrijft Walther Ploos van Amstel, logistiekdocent aan de VU, vandaag in een opiniestuk op Nu.nl.

De studenten bezochten in het kader van het vak integration business processes zestig kleine en grotere horecazaken en hielden gewapend met stopwatch en notitieblokje bij wat er allemaal gebeurt voor en achter de balie. Bijvoorbeeld hoe lang een klant op z’n broodje moet wachten en hoeveel handelingen er nodig zijn voor een Caffè Latte.

Leren van fastfoodketens

Ze kwamen tot de conclusie dat het veel beter kan. Vooral de kleinere zaken kunnen nog wat leren van de fastfoodketens. De werkplekken kunnen beter worden ingericht, de handelingen en het lopen verminderd. Dat scheelt tijd, waardoor ze meer cappuccino’s per uur kunnen verkopen en dus meer verdienen.