20 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kieskompas Proviniciale Staten voorlopig alleen voor Utrecht

Provinciale Statenverkiezingen zijn niet sexy. Ze gaan niet over koopkracht en moslims, niemand weet wie de kandidaten zijn en er zijn er vast zelfs niet veel die uit hun hoofd weten wie de commissaris van de koning is van hun provincie.

Wat iedereen wel weet (nou ja, iedereen aan een universiteit) is dat de Provinciale Statenverkiezingen belangrijk zijn voor de samenstelling van de Eerste Kamer. Maar stel dat u op D66 stemt omdat u wilt dat die partij goed vertegenwoordigd is in de senaat, wat betekent dat dan voor uw directe leefomgeving? Wat staat D66 voor op provinciaal niveau?

Bassie en Adriaan

Geef het maar toe, u hebt hoogstens een vaag idee. Gelukkig is daar de Kieskompas van politicoloog André Krouwel, inmiddels net zo onlosmakelijk verbonden aan de verkiezingen als Bassie aan Adriaan.

“De provincie beslist over veel vraagstukken die direct de leefomgeving van burgers beïnvloeden”, legt Krouwel uit. “Moeten er naar kleine dorpen regelmatig bussen blijven rijden en wat mag dat kosten? Mogen snelwegen verbreed worden of moeten juist meer fietspaden worden aangelegd? Moeten duurzame initiatieven financieel gesteund worden? Mag er worden bezuinigd op cultuur?”

Zelf doorspitten

Het Kieskompas helpt u te bepalen welke politieke partij de zaken behartigt die u belangrijk vindt.

Helaas is er vooralsnog alleen een Kieskompas voor de provincie Utrecht. Wie daar niet woont, moet zelf de verkiezingsprogramma’s doorspitten. ‘Omdat wij niet uit de staatsruif eten zoals Stemwijzer, kunnen we alleen een mooi Kieskompas maken als provincies betalen’, verklaart Krouwel. ‘Utrecht is voorlopig de enige, maar je weet nooit…’

Wel is er straks een Kieskompas voor alle waterschappen, waarvoor de verkiezingen straks tegelijk met die voor de Provinciale Staten worden gehouden.