29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Keuzegids moet de papierversnipperaar in

De hele oplage van de Keuzegids Universiteiten 2015 moet worden herdrukt, volgens de redactie door een fout van de stichting Studiekeuze123. De nieuwe versie verschijnt vandaag online. Groningen en Twente scoren nu beter dan gedacht.

Verkeerd databestand

Groot was vorige week de schrik bij de redactie van de Keuzegids toen bleek dat belangrijke onderliggende data niet klopten. De stichting Studiekeuze123, die opdracht geeft voor de jaarlijkse Nationale Studentenenquête, had volgens hoofdredacteur Frank Steenkamp een verkeerd databestand aangeleverd.

Die data gingen niet over het studiesucces in het eerste jaar, maar over het rendement in latere studiejaren. “Daardoor werden opleidingen met relatief meer studievertraging te streng beoordeeld en gingen opleidingen met veel afhakers in het eerste jaar juist vrijuit”, aldus Steenkamp

Dat heeft zo veel gevolgen dat herdruk van de Keuzegids de enige oplossing was. Hoofdstukken en tabellen over de opleidingen moesten worden aangepast, net als de instellingsranking.

VU toch onderaan

Van de brede, klassieke universiteiten blijkt niet Leiden, maar Groningen (na Nijmegen) de nummer twee. Verder staan de VU en de UvA – eerst op de posities vijf en zes – nu samen onderaan met 52,5 punten. Bij de technische universiteiten behalen Delft en Twente nu ieder 56,5 punten. Twente daalt nog wel op de ranglijst, maar minder scherp dan gedacht.

Het Centrum Hoger Onderwijs Informatie, dat de Keuzegids uitgeeft, gaat met Studiekeuze123 overleggen over schadevergoeding. Deze stichting kon nog niet reageren.