28 maart 2024

Kersverse VU-alumnus gaat Zuidas gezonder maken

Het viel Elif Kantar (28), die net haar masterdiploma business administration op zak heeft, op dat het voor studenten lastig is om gezond te eten op de VU-campus. Zo kreeg ze het idee voor Healthy Foodiez; een food-truck waar ze alleen clean en biologisch voedsel verkoopt voor een voordelige prijs. Sinds deze maand staat ze drie dagen in de week op De Boelelaan.

Met de Healthy Foodiez food-truck wil Kantar haar passie voor koken en gezond leven delen. Maar vooral wil ze  alledaags eten gezonder maken.

Toegevoegde suikers

“Wat wij verkopen, bevat geen toegevoegde suikers of e-nummers. We zijn heel erg van het gezonde, maar we verkopen ook normale dingen die je bij andere food-trucks ook kunt krijgen, zoals een kip-wrap of gyros, Dat verbaast mensen, maar met vers vlees en zelfgemaakte saus kun je dat heel gezond maken”, vertelt Kantar.

Om het goedkoop te houden, maakt Kantar vooral gebruik van seizoensproducten. “Onze doelgroep bestaat uit studenten. En biologisch eten is duur, maar omdat ik grootschalig inkoop van bijvoorbeeld boeren en van te voren onderzoek wie het voordeligst is, kan ik de prijzen laag houden.” De prijzen van Healthy Foodiez verschillen van één euro voor bijvoorbeeld een fruit-stick, tot ongeveer vijf euro voor een salade.

Voeding en trainen

Kantar heeft eerst haar hbo-opleiding afgerond en daarna een master in business administration aan de VU gedaan. In de weinige vrije tijd die ze heeft, is ze erg veel bezig met voeding en trainen, vertelt ze.

Haar passie voor gezond leven en trainen is ooit begonnen met hardlopen, nu doet Kantar aan cross-fit en ze heeft een personal trainer. Voeding is een belangrijke factor bij haar training. “Tijdens en voor mijn tentamenperiode zat ik elke dag op de VU-campus tot sluitingstijd, en het eten is hier niet altijd even goed. Wanneer je drie dagen in de kantine hebt gegeten, heb je de vierde dag zoiets van, nee dit is niet goed voor mijn lichaam. Toen besloot ik eten van huis mee te nemen, dat ik zelf had bereid, maar dat kostte me heel veel tijd. Ik heb gemerkt dat ik niet de enige was met dit probleem, heel veel mensen hadden er last van. Zo is dit idee geboren.”

Gevarieerder eetaanbod

Kantar ging met haar idee naar Pilot Voedselwagens Amsterdam. Dit is een onderdeel van het initiatief ‘Lekker eten op de Amsterdamse straten’ waarmee de gemeente Amsterdam startende ondernemers stimuleert het eetaanbod in de stad gevarieerder te maken. Healthy Foodiez is een van de ondernemingen die  in het kader van dit project een vergunning kregen.

“Ik moest hiervoor een plan schrijven en daarin uitleggen wat mijn missie en visie zijn, en welke locatie ik wilde hebben. Natuurlijk heb ik De Boelelaan als eerste genoemd. In totaal hebben vijftig ondernemers een vergunning gekregen. We zijn met ongeveer twintig ondernemers echt actief bezig. Iedereen biedt iets anders.”

Evenementen en festivals

De Healthy Foodiez food-truck staat niet alleen op De Boelelaan, maar ook afwisselend op de Zuidas bij kantoorgebieden en op het Amstelplein. Hiernaast doet ze aan bedrijfscatering, evenementen en festivals. “Dit was niet de intentie, maar we kregen telefoontjes van mensen die ons in Amsterdam gezien hadden en die vroegen of wij hun catering wilde doen.”

In de toekomst wil Kantar zich vooral gaan richten op het eetgedrag van kinderen. Ze ziet dat obesitas bij jongeren een groot probleem is. “Het begint allemaal van kleins af aan. Ik wil kinderen bewust maken van wat gezond eten is en dat gezond eten ook lekker kan zijn.”

Fruit en wortels

Ook de eetgewoonten van studenten wil Kantar graag gezonder helpen maken. Ze heeft al wat tips, vooral in de tentamenperiode is het beter om één keer in de week alvast boodschappen te doen en in plaats van koekjes, nootjes, fruit of wortels mee te nemen. Ook is het heel goed om altijd een flesje water mee te nemen en je voor te nemen dit flesje vier keer bij te vullen. Het is beter veel water te drinken dan koffie, volgens Kantar.