18 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Katrien Luijkx promotor van het jaar

Katrien Luijkx, bijzonder hoogleraar ouderenzorg aan Tilburg University, is uitgeroepen tot beste promotor 2015. Anderen kunnen een voorbeeld aan haar nemen, vindt Promovendi Netwerk Nederland.

Luijkx kreeg de prijs gisteren, tijdens de Landelijke PhD-dag. Haar nominatie “sprong eruit”, zegt voorzitter Charlotte de Roon van PNN. Het promovendinetwerk zet jaarlijks een promotor in het zonnetje.

Persoonlijke betrokkenheid

Goede begeleiding is erg belangrijk voor een promotie, aldus het PNN. Promovendi waarderen het zeer als hun promotor persoonlijke betrokkenheid toont en de begeleiding aanpast aan hun behoeften.

Promoveren is niet gemakkelijk. Slechts één op de tien promovendi haalt de eindstreep binnen vier jaar, bleek dit voorjaar. Ze lopen vrijwel allemaal vertraging op en doen er gemiddeld steeds langer over om hun proefschrift af te ronden.