28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kamer beperkt proef met bindend studieadvies

Universiteiten en hogescholen mogen van de Tweede Kamer experimenteren met het wegsturen van trage tweedejaars studenten, zolang ze niet te hard van stapel lopen. Hooguit één op de tien studenten mag ermee te maken krijgen.

Vanaf september 2014 mogen onderwijsinstellingen experimenteren met een bindend studieadvies (bsa) in het tweede studiejaar. Wie te weinig studiepunten haalt, moet de opleiding alsnog staken.

Maar de Tweede Kamer wil het experiment klein houden. De leden steunden vandaag een motie van PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis. Hij vroeg de regering om ervoor te zorgen dat maximaal tien procent van de studenten ermee te maken krijgt.

Ook een tweede motie van Mohandis is vandaag aangenomen: hogescholen mogen van de Tweede Kamer niet experimenteren met het wegsturen van trage derdejaars studenten. Volgens de oorspronkelijke plannen zouden ze dat wel mogen, maar dat ging Mohandis te ver.

Minister Bussemaker

Bussemaker zette hem de voet niet dwars en zei vorige week al dat ze bereid was de proef klein te houden. Er waren bovendien nog geen hogescholen die met het bsa in het derde studiejaar wilden experimenteren.

Enkele oppositiepartijen laakten het experiment. “Het steekt ons als een graat in de keel”, zei D66’er Paul van Meenen in het debat. Samen met Jasper van Dijk (SP) verzocht hij de regering af te zien van het experiment, maar die motie haalde het niet.

De Landelijke Kamer van Verenigingen heeft gemengde gevoelens. “We zijn blij dat het experiment wordt ingeperkt”, zegt praeses Jan van ’t Westende, “maar het zal nog steeds een rem zijn op de ontwikkeling van studenten die ermee te maken krijgen. Die zullen minder snel een bestuursfunctie vervullen of in de universiteitsraad gaan zitten.”