16 april 2024

John Stuart Mill College officieel geopend

Jullie zijn de leiders van de toekomst. We hebben onze hoop op jullie gevestigd. Dat was de boodschap die de studenten PPE (philosophy, politics and economics) meekregen van verschillende sprekers bij de opening van het John Stuart Mill College, zoals hun instituut heet.

Oud-premier van België en voorzitter van de Europese Raad Herman van Rompuy was een van de sprekers. Gerrit Zalm had afgezegd. VU-schrijver Bas Heijne leidde de gesprekken. Het ging over politiek met een hoofdletter: over de Europese identiteit, de clash tussen Noord en Zuid Europa, over migratie, over populisme. Een beetje pretentieus was het wel, en de studenten gingen daar lekker in mee: “Yeah, I might do something in politics someday”, zei een van de vragenstellers.

Uber-taxi

Collegevoorzitter Jaap Winter was degene die de abstracte, filosofische thema’s terugbracht tot menselijke proporties. Afgelopen weekend had hij in een Uber-taxi gezeten in London, vertelde hij. De techniek werkte feilloos: hij wist dat chauffeur Jeremy er over achttien minuten zou zijn, in watvoor auto die reed en wat de rit zou kosten. Uber heeft taxiritten voor de consument stukken goedkoper gemaakt, de zegeningen van moderne techniek gecombineerd met marktwerking, zou je zeggen. Maar waar Uber geen rekening mee houdt is het Londense verkeer op zaterdagmiddag.

Geen leuke rit

Het stond muurvast en Winter zat meer dan een uur naast een steeds chagrijniger wordende taxichauffeur die ermee had ingestemd om hem voor slechts achttien pond naar zijn bestemming te brengen. Winter: “Er is een kleine groep mensen die extreem rijk van wordt van Uber en de consument is goedkoper uit. Maar de chauffeur is de dupe: hij is  voor zijn inkomsten afhankelijk van Uber en ook nog eens van onze goede recensies. En uiteindelijk hadden we allemaal geen leuke rit.”  Je kunt uren praten over globalisering, maar het gaat uiteindelijk om een taxichauffeur die zijn brood probeert te verdienen op een overvolle markt in het drukke Londen. Dat zijn de problemen waarmee de studenten PPE zich zouden moeten bezighouden. Daarmee was het John Stuart Mill College officieel geopend.