19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Investeren in je eigen opleiding loont

Europese studenten zijn veel minder geneigd in hun eigen opleiding te investeren dan Amerikanen en Aziaten. Ze beleggen hun geld liever in aandelen, hoewel dat een veel minder rendabele investering is. Dat zegt Andreas Schleicher, onderwijsexpert van de OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) in een interview met Science Guide naar aanleiding van zijn een groot onderzoek naar onderwijs in de geïndustrialiseerde wereld Education at a glance.

Het gat tussen wat mensen met een hoge opleiding verdienen en wat mensen met een lage opleiding verdienen wordt steeds groter, blijkt ook uit het onderzoek. Zo ontstaat een steeds grotere tweedeling tussen mensen die aan de kant staan en mensen die wel kunnen meekomen in de maatschappij. Daarom is een goede opleiding een belangrijke investering.

Docent belangrijker dan voorzieningen

Goed onderwijs hoeft overigens lang niet altijd veel te kosten, zegt Schleicher ook. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat het veel meer uitmaakt waar het geld aan wordt uitgegeven: gaat het vooral naar goede docenten, dan is de kwaliteit van het onderwijs goed, gaat het naar voorzieningen dan hoeft dat de onderwijskwaliteit niet per se ten goede te komen.