29 maart 2024

‘Ik wil studenten over grenzen heen leren kijken’

Vinod Subramaniam is per 1 september de nieuwe rector van de VU. Hij heeft een rijke internationale ervaring. Die wil hij gebruiken om studenten over hun grenzen heen te leren kijken, zegt hij in een interview in de nieuwe Advalvas.

Niet uit een boekje

“Academische vorming leer je niet uit een boekje wijsbegeerte en ethiek. Het is belangrijk dat studenten over hun grenzen heen leren kijken. De universiteit moet dat mogelijk maken.’’

Geen selectie aan de poort

De rector is geen voorstander van selectie aan de poort. “Ik ga ervan uit dat álle studenten talenten hebben. Het is aan de universiteit die talenten optimaal te ontwikkelen en, waar nodig, daar wat extra’s voor te doen.”

Eerst luisteren

Hij wil ook de wetenschappelijke samenwerking in Amsterdam stimuleren. “Ik kijk vanuit internationaal perspectief naar de samenwerking tussen de VU en de UvA. Amsterdam heeft op wetenschappelijk gebied een grote potentie, maar dan moet je binnen de regio wél samenwerken. Zo doen andere universiteitssteden, zoals Boston en Sjanghai, het ook. In India weten studenten echt niet wat het verschil tussen de VU en de UvA is.”

Concrete plannen om de bestaande onrust aan de universiteit op te lossen heeft hij nog niet. “Ik ga eerst luisteren, want ik heb geen toverstafje.’’

De nieuwe rector heeft ook een aantal vragen van lezers beantwoord