‘Hou de campus Nederlandstalig’

Nederlandse universiteiten moeten Nederlandstalig blijven. Door docenten te dwingen colleges in het Engels te geven, verzwaar je hun taak en wordt het veel moeilijker om kennis over te brengen.

Dat schrijven Lucinda Dirven, Emilie van Opstall, Mieke Koenen en Piet Gerbrandy, docenten aan de VU en de UvA, in een opiniestuk elders op deze site.

Emplooi in Nederland

Beide Amsterdamse universiteiten spannen zich in om hun campussen Engelstalig te maken, maar de docenten vinden dat geen goed idee. De meeste studenten, betogen ze, vinden na het voltooien van hun studie emplooi in Nederland.

Bovendien is het overbrengen van wetenschappelijke kennis, met alle nuances en fijnzinnigheden, al moeilijk genoeg in het Nederlands.

Adequate docenten

‘Erger is dat goede docenten hun welsprekendheid wordt afgenomen. In plaats van bevlogen en inspirerende sprekers worden ze, in het beste geval, adequate docenten. Dat is een onschatbaar verlies’, aldus het viertal.

Lees hun complete betoog hier.