26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoogopgeleide banger buitenshuis

Hoogopgeleiden voelen zich tijdens het uitgaan en in het openbaar vervoer vaker onveilig dan mbo’ers en mensen met alleen een basisschooldiploma. In hun eigen huis zijn ze juist minder vaak bang.

In de buurt van uitgaansgelegenheden voelt dertig procent van de mensen met een hbo- of wo-diploma zich wel eens angstig, blijkt uit nieuwe CBS-cijfers. Wie alleen de lagere school heeft afgemaakt, heeft daar minder last van (23 procent).

Openbare gelegenheden

Hetzelfde geldt voor andere openbare gelegenheden. De helft van de academici en hbo’ers voelt zich soms ongemakkelijk op plekken waar jongeren rondhangen. Onder lager opgeleiden zijn de hangplekken ook niet populair, maar het scheelt toch zo’n tien procentpunt.

Ook in het openbaar vervoer zijn laagopgeleiden meer op hun gemak. Slechts zestien procent voelt zich wel eens onveilig, tegen 23 procent van de hoogopgeleiden.

Maar eenmaal thuis komt de hoogopgeleide tot rust. Slechts 7,7 procent van hen is bang dat hen daar iets overkomt. Onder degenen met alleen een basisschooldiploma is dat bijna tien procent.