Wetenschap
& Onderwijs

Hoogleraren: ontslag moet makkelijker

Werknemers ontslaan moet makkelijker worden volgens hoogleraren Pieter Gautier en Bas van der Klaauw van de economische faculteit.  Dat schreven ze, samen met hun Maastrichtse collega Bas ter Weel, in het NRC en MeJudice.

Langdurige werkloosheid

Het flexibiliseren van de arbeidsmarkt heeft, volgens hen, meer effect dan maatregelen als het opnieuw invoeren van de vut of het invoeren van tijdelijke arbeidsduurverkorting. Dat soort maatregelen vermindert het aantal langdurig werklozen niet. Nederland heeft relatief veel langdurig werklozen  terwijl de algemene werkloosheid laag is.

Eerlijker verdeling

Door het ontslagrecht te versoepelen zijn belemmeringen op de in- en uitstroom beperkt. Hierdoor is de werkloosheid eerlijker verdeeld en is langdurige werkloosheid teruggedrongen. Kortdurige werkloosheid is volgens Gautier en collega’s makkelijker terug te dringen door andere maatregelen.

Geen positief effect

Niet iedereen is het met Gautier en Van der Klaauw eens. Eerder schreef hoogleraar Willem Bouwens op deze site dat versoepeling van het ontslagrecht geen structureel positief effect op de werkgelegenheid heeft. “Diverse economen toonden aan dat lossere dienstverbanden ten koste gaan van de arbeidsproductiviteit van werknemers en de innovatieve kracht van bedrijven.”