26 maart 2024

Hoogleraar Piet Rietveld overleden

Hoogleraar vervoerseconomie Piet Rietveld is afgelopen vrijdag na een kort ziekbed op 61-jarige leeftijd overleden. “Een enorme klap, iedereen hier is er ondersteboven van”, reageert Harmen Verbruggen, decaan van de economische faculteit. “Het is zó snel gegaan, zijn paperassen liggen nog op zijn bureau, alsof hij zo weer kan binnenwandelen om aan de slag te gaan.”

Advalvas interviewde Rietveld een maand geleden, omdat hij was genomineerd voor een Societal Impact Award. Rietveld behoorde tot de top van zijn vakgebied en was één van de meest geciteerde Nederlandse economen in wetenschappelijke publicaties.

Uniek en inspirerend

Hij was sinds 2002 hoofd van de afdeling Ruimtelijke Economie. ‘Onder zijn unieke en inspirerende leiding bloeide de afdeling en verwierf haar unieke positie in de wereld op het gebied van ruimtelijke, vervoer- en milieueconomie’, aldus het In Memoriam op de VU-website.

Wetenschappelijk gezien is zijn dood een groot verlies, maar Rietveld was ook een buitengewoon aardig en beminnelijk mens”, memoreert Verbruggen.

Herdenkingsdienst

Rietveld werd twee maanden geleden ziek. “Hij begon wat te kwakkelen, eerst had hij pijn in zijn kuit, toen kreeg hij last van zijn longen, uiteindelijk bleek hij pancreaskanker te hebben en was er weinig meer aan te doen. Sinds een week of drie was hij zich ervan bewust dat hij niet lang meer te leven had, maar dat het zo snel zou gaan, had niemand verwacht.”

Verbruggen weet nog niet of er aan zijn faculteit een herdenkingsdienst wordt georganiseerd. “Ik weet niet wanneer hij begraven wordt, of het een besloten begrafenis is, met een aparte herdenkingsdienst, dat ga ik nu uitzoeken.”