26 maart 2024

Hoe god bijna van de VU-bul verdween

“Boos en verdrietig”, zo voelde masterstudent kunstmatige intelligentie Leon de Zwart zich toen hij onlangs op zijn bachelordiploma de zegel van de VU ontwaarde. De afbeelding van een omhoog wijzende maagd in een tuin en de tekst AUXIL. NOSTR. IN NOM. DOMINI (onze hulp is in de naam van god) vindt hij kwetsend.  “Ik heb jarenlang hard gestudeerd aan de VU om mijn diploma te behalen en ben er erg trots op. Daarom ben ik boos en verdrietig dat hierop religieuze teksten en symbolen staan die mij niet eigen zijn.”

Discriminatie

En dat vindt De Zwart (zelf niet-religieus) discriminatie. Vandaar dat hij bij de studentenombudsman een klacht indiende. Hij wil graag een geldig en vervangend diploma zonder de zegel. “Toen ik hier ging studeren, wist ik dat het een gereformeerde universiteit was, maar ik had niet verwacht dat ik met religie te maken zou krijgen. Dit is toch een publiekelijk gefinancierde onderwijsinstantie.” De Zwart is op de hoogte van de oprichtingsgeschiedenis van de universiteit maar vindt dat deze zich niet door het verleden moet laten ketenen.

Oogkleppen

Rector Frank van der Duyn Schouten is vooral verbaasd over de klacht van de student. “Ik neem aan dat zijn boosheid en teleurstelling zich in eerste instantie op hemzelf richten, omdat hij hier kennelijk drie jaar lang met oogkleppen op heeft rondgelopen. De VU komt voort uit een protestantse traditie waaraan we ons anno 2015 nadrukkelijk verbonden weten. Ik verwacht van onze studenten dat ze zich bij de keuze van hun universiteit ten minste van die traditie bewust zijn.”

Geen nieuwe bul

Die zegelloze bul komt er volgens de rector dus niet. Sowieso was de student ook bij andere universiteiten tegen dit probleem aangelopen. Zowel de Universiteit van Utrecht, Rijksuniversiteit Groningen en de Universiteit Leiden hebben op hun zegels religieuze teksten staan.

De maagd in de tuin

Eén mazzeltje voor de student: de maagd kan hij houden. VU-archivaris Hans Seijlhouwer laat weten dat deze niet naar god wijst. “Oprichter Abraham Kuyper heeft de prent uit de geuzenliteratuur gehaald. Het staat voor de Nederlandse maagd die zich verdedigt tegen de boze buitenwereld.”