29 maart 2024

‘Het blijft bij 25 euro internetvergoeding per maand’

VU-personeel krijgt vanaf nu maandelijks 25 euro voor internetkosten. Dat is geen startsein voor andere thuiswerkvergoedingen, aldus HRM-directeur Renée-Andrée Koornstra. “Ik hoef niet voor je accentueerstiften te gaan betalen.”

Koornstra pleitte aan het begin van de lockdown voor het doorbetalen van de reiskostenvergoeding om medewerkers de onnodige stress van declaraties te ontnemen. De Belastingdienst zegde toe, maar heeft de regeling vanaf dit jaar ingetrokken omdat werknemers niet meer structureel naar hun werk reizen. Over andere thuiswerkvergoedingen wilde Koornstra destijds niks horen en voor compensatie voor toiletpapier of verhoogd stroomgebruik voelt ze nog steeds niks. “Dat heeft niks te maken met het faciliteren van een werkplek.”

Geen smoesjes meer

Het hebben van goed internet hoort daar wel bij, aldus Koornstra. Om goed te kunnen werken, is een werkplek met internet nodig. En dus krijgen medewerkers een budget voor aanschaf van een bureau, lamp of stoel, wordt bureaumeubilair op verzoek van kantoor naar huis verplaatst, en krijgen ze 25 euro per maand om in goedwerkend internet te stoppen. Koornstra gaat ervan uit dat iedereen al internet thuis heeft, maar met 25 euro extra kan bijvoorbeeld een duurder glasvezelabonnement afgesloten worden. “Zo heeft niemand meer een smoesje om niet te kunnen Zoomen.”

‘Zo heeft niemand meer een smoesje om niet te kunnen Zoomen’

Waar die vergoeding van wordt betaald, is nog onduidelijk. Mogelijk komt het uit het potje voor reiskosten, waar dit jaar minder aanspraak op zal worden gemaakt.

Bezwaard

De 25 euro per maand is in veel gevallen een stuk minder dan medewerkers maandelijks voor hun reiskosten kregen. Maar vooralsnog klaagt niemand daarover. Koornstra: “Mensen voelen zich eerder bezwaard dat ze het hele jaar hun reiskosten betaald kregen terwijl ze thuis zaten. En zij die toch reizen, kunnen de kosten gewoon achteraf declareren.”

De regeling die de VU nu heeft bereikt, is een sectorafspraak. Die geldt totdat er een nieuwe cao op tafel ligt. Koornstra is niet bang dat daar lang op gewacht hoeft te worden. “We stoppen in principe met de vergoeding als de situatie weer verandert. Wanneer dat zal zijn, is nog onduidelijk. De kans bestaat dat het onderwijs nog een tijdlang hybride zal zijn.”

Kleedgeld

En dus gaat het overleg over de regelingen in samenspraak met andere universiteiten. Dat verloopt transparant en flexibel, aldus Koornstra. “Soms zegt iemand ook: had dat nou niet gedaan, dan komen ze daar bij ons ook om vragen.”

Maar buiten het gezamenlijke besluit om reiskosten door te laten gaan, trekt Koornstra zich verder weinig aan van wat andere universiteiten doen. “Iedere instelling doet wat bij haar past. Wij hebben gezocht naar dingen die we konden vergoeden zonder er belasting over te hoeven betalen. Dat werden een internetvergoeding en een budget voor inrichting van de werkplek. We gaan niet betalen voor je koffie of je stookkosten. Op het werk kleed ik me anders dan thuis. Ik krijg ook geen geld om kleding aan te schaffen die ik thuis kan dragen. Je moet ergens een grens trekken.”

‘Je kunt het ook zo zien: we mogen blij zijn dat we nog een baan hebben’

Wat deden andere universiteiten?

UvA over 2020: kosteloos arboproof maken van de werkplek en een eenmalige thuiswerkvergoeding van 200 euro.

Universiteit Utrecht over 2020: eenmalig 300 euro thuiswerkvergoeding

Universiteit Maastricht over 2020: eenmalig 254 euro thuiswerkvergoeding

TU Delft in 2021: 23 euro thuiswerkvergoeding en 27 euro internetvergoeding per maand

Wederzijds vertrouwen

De extra kosten die medewerkers met thuiswerken maken, zijn volgens Koornstra verwaarloosbaar. “Als je die kosten doorrekent, is de kans groot dat ze zijn opgevangen door de doorlopende reiskostenvergoeding van vorig jaar. En daartegenover staat ook dat je niet meer tien uur per week onderweg bent, daarmee gaat je kwaliteit van leven vooruit. Je kunt het ook zo zien: we mogen blij zijn dat we nog een baan hebben.”

“Het gaat ook om wederzijds vertrouwen in het verschaffen van dit soort vergoedingen, en om de balans. Afgelopen jaar hebben we bij de VU midden in de crisis 3 procent salarisverhoging gekregen. Extra stookkosten voor rekening van de werkgever laten komen? Je belde voorheen op werk ook weleens met je moeder. Dat rekenden we toch ook niet af?”

Het is volgens Koornstra nu ook moeilijker om toezicht te houden op wat medewerkers doen. “Nou moet ik wel zeggen dat de mensen om me heen werken als paarden. Ze voelen zich vaak bezwaard om zelfs maar een blokje om te gaan, dus ik wil zeker ook ruimhartig zijn. En tegelijkertijd blijft het een two-way street. We willen een goede werkplek faciliteren, maar ik hoef niet voor je accentueerstiften te gaan betalen.”