29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hersenen snijden om geld in te zamelen

Hoogleraar Jeroen Geurts gaat voor een publiek een demonstratie hersenen snijden geven om geld te verzamelen voor zijn onderzoek. op vrijdag 25 en zaterdag 26 september treedt hij op op CROWDF€ST, een festival waarbij bezoekers kunnen investeren in de nieuwste projecten van tientallen ondernemers en creatieven. Onderzoekster Linda Douw legt uit waarom haar afdeling meedoet.

Waarom doen jullie aan crowdfunding?

“Crowdfunding is de laatste jaren een belangrijke financieringspomp geworden. Het is ook een goede manier om de maatschappij bij wetenschappelijk onderzoek te betrekken. Dat vinden we erg belangrijk. Deelnemers geven trouwens niet ter plekke geld, dat gaat via een speciale pagina (die nog gemaakt moet worden).”

Waar zamelen jullie geld voor in?

“We willen graag een normaalbank samenstellen, een hersenbank met de hersenen van mensen die niet aan een hersenziekte overleden zijn. Op zich zijn we vooral geïnteresseerd in het brein van zieke mensen. Maar voordat je die kunt onderzoeken, heb je ook gezonde hersenen als referentie nodig. Wij willen de hersenen van drie gezonde mensen op alle niveaus doorgronden. Door te kijken op celniveau maar ook door scans van de hele hersenen te maken. Dat is een vrij uniek.”

Is het niet een beetje triest dat wetenschappers met de pet langs moeten om zo aan geld te komen?

“Juist niet. Wetenschappers zijn doorgaans mensen die graag buiten de gebaande paden gaan, dus ook andere manieren bedenken om aan financiering te komen. Bovendien is dit een manier om buiten het laboratorium te komen om zo ook kennis terug in de maatschappij te brengen.”

Hoogleraar Jeroen Geurts zal ter plaatse in hersens snijden. Gaan jullie zo niet snel door de gedoneerde hersenen heen?

“De gedoneerde hersenen van overleden mensen gebruiken we natuurlijk niet op deze manier. Het zijn kalfshersenen. Die zien er vergelijkbaar uit en de functies zitten in dezelfde hersengebieden.”

Ook een kaartje voor CROWDF€ST winnen? Stuur een mailtje naar actie.advalvas@vu.nl. Toegang voor studenten is gratis. 25 & 26 september in B.Amsterdam, Amsterdam.