17 maart 2024

Gratis reizen in de zomer? Zet nu je week-ov om!

Tip van DUO: studenten die ook in de zomervakantie gratis willen reizen, moeten hun week-ov vóór Koninginnedag omzetten in de weekendvariant.

De meeste studenten hebben een ov-abonnement waarmee ze door de week gratis mogen reizen. Maar helaas mag dat niet tussen 16 juli en 16 augustus: dan krijgen ze alleen korting.

Lastige vraag

Gelukkig kunnen studenten twee keer per jaar van abonnement wisselen. Met een weekendkaart mogen ze ’s zomers in elk geval van vrijdagmiddag tot maandagochtend voor nop met het openbaar vervoer.

Om te voorkomen dat alle studenten op 15 juli hun weekabonnement omzetten, mag ruilen niet tussen 1 mei en 1 september, waarschuwt DUO. Dan blijft er nog een lastige vraag over: hoeveel denk je tot half juli uit te geven aan het ov en weegt dat op tegen de treinritten die je tijdens de vakantie wil maken?