28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Gotta make way for the Homo Superior!

De mens is maakbaar, en dat is ook goed. Kijk naar een schilderij van Pieter Breughel (de Oudere of de Jonghe, dat maakt mij niet uit) wat zien we? Het straatbeeld werd in hun tijd bepaald door strompelende aapachtigen waarvan je je afvraagt of ze wel een bewustzijn hadden.

En in 2013? Vitale ouderen, whizz-kids, potentiële Nobelprijswinnaars, allemaal. Fris gewassen, mooie gebitten. Dankzij het onderwijs, de gezondheidszorg en nog zo wat van die linkse hobbies, betaald van onze belastingcenten.

Cyborgs en breinimplantaten

‘Homo sapiens 2.0’, noemt Toine Pieters van Metamedica VUmc die nieuwe, verbeterde mens. En Homo sapiens 3.0 is onderweg. Biologie en informatica gaan samensmelten: de cyborg is straks een feit. Zwangerschap buiten de baarmoeder om? Breinimplantaten? Coming right up!

Deze nieuwe technieken hebben verregaande gevolgen. En daar wordt morgen, onder auspiciën van VU Connected en in het kader van de Maand van 2030, op Twitter over gedebatteerd.

Hoe perfect kan een mens zijn?

In dit twitterdebat zal Peter-Paul Verbeek, hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek aan de Universiteit Twente, vijftal stellingen over het thema ‘de maakbare mens’ deponeren. Wat wil een mens aan zichzelf verbeteren en met welk doel? Hoe perfect kan een mens zijn? Ga met hem in discussie, onder leiding van Yvonne Zonderop, over de grenzen van de maakbaarheid en de wensen voor de Homo sapiens 3.0.

Meedoen? Het debat begint om 11.30 uur en u moet inloggen via tweetchat.com en dan door middel van hashtag #2030 debat volgen. Lees hier meer over hoe dat moet. Hier is meer informatie over het debat en over de Maand van 2030.