27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

God bedanken mag weer in Wageningen

Promovendi van Wageningen University mogen bij nader inzien God toch danken in hun proefschrift, meldt dagblad Trouw.

Eind februari moest promovendus Jerke de Vries zijn dankwoord uit zijn proefschrift halen omdat hij daarin God dankte, en dat mocht niet. Ook het citaat van kerkvader Augustinus waarmee hij zijn proefschrift wilde openen, was taboe. In proefschriften van Wageningen Universiteit mochten geen religieuze of politieke uitingen staan.

Aantasting van de vrijheid

“Ik vind dat vergaand”, reageert SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij toen. “Het is een aantasting van de vrijheid om voor je geloof uit te komen.” Van der Staaij was niet de enige met kritiek. Ook de Wageningse medezeggenschap, studenten en academici liepen te hoop tegen de regel. Een online petitie werd meer dan duizend keer ondertekend.

Wageningen is bij nader inzien te streng geweest, zegt een woordvoerder nu. De universiteit wil “tegemoet komen aan een onderkende behoefte” en past de regel aan. Hoe die er precies uit gaat zien wordt in de loop van de dag duidelijk.

Vernielde proefschriften

Voor De Vries maakt het weinig uit: hij zit met honderden proefschriften waar de pagina’s met het dankwoord uit zijn gescheurd.