18 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Geneeskundestudenten worden leiders op Nyenrode

Sinds kort kunnen geneeskundestudenten een minor aan Nyenrode volgen. Ze leren daar over leiderschap. Aan de minor zijn geen extra kosten verbonden.

Margreeth van der Meijde, directeur van het VUmc-Instituut voor Onderwijs en Opleiden, raakte geïnspireerd tijdens een bezoek aan de universiteit van Toronto. Daar kunnen geneeskundestudenten die geïnteresseerd zijn in leiderschap al jaren een speciaal programma volgen.

Briljant

“We vonden het een briljant idee”, vertelt Van der Meijde. “Binnen de zorg heb je leidinggevenden op alle niveaus. Het gaat niet alleen om de topbestuurders, maar ook om de leiders van ziekenhuisafdelingen. Ook uit het veld was er vraag naar artsen met dit soort ervaring. Het beleid voor dokters wordt niet door dokters gemaakt, maar door consultants en de politiek. Daardoor groeit het onbehagen binnen de beroepsgroep.”

De studenten die de minor doen, lopen een half jaar op Nyenrode rond. Daarvoor betalen ze niets extra’s, de kosten worden uit de gewone fondsen van de opleiding betaald. Dat betekent ook dat niet iedereen mee mag doen. Studenten moeten hun cv opsturen en daarnaast een toets en een toelatingsgesprek doen.

Goed plannen

Bij de selectie wordt niet naar de cijfers van studenten gekeken. Goede kandidaten hebben bijvoorbeeld een bestuursjaar bij de studievereniging gedaan, een eigen bedrijf of doen veel vrijwilligerswerk. “Als je veel combineert, betekent dat dat je goed kunt plannen. Die mensen zoeken we. Want de vakken op Nyenrode zijn inhoudelijk anders. Het is een zware minor.”

De aanstaande artsen lopen door hun uitstapje naar het kasteel in Breukelen geen medische kennis mis. De minor staat gepland in de vrije ruimte in het studieprogramma dat juist voor dit soort verdieping bedoeld is.