Geel is gek, sprankelend, gevaarlijk

Wie is de kunstenaar en wie de wetenschapper? Morgen opent de nieuwe expositie Colourbomb in de loopgang rond de aula waarin één wetenschapper en vijf kunstenaars hun studie naar kleur tonen.

Wil Uitgeest deed aan de faculteit Godgeleerdheid onderzoek naar het karakter van kleuren. Volgens haar heeft elke kleur een vast karakter, zoals de eigenschap dat rood meer naar je toe komt en blauw afstandelijker is. Vanuit de filosofische theorieën van de fenomenologie analyseerde ze de ervaring die de drie primaire kleuren geel, rood en blauw bieden om zo het karakter van de kleur eruit te halen.

Van daaruit bepaalde ze de gestalte die de drie kleuren hebben. Die gestalten zijn te zien als een van de kunstwerken op de tentoonstelling. Gele sterachtige figuren met scherpe punten, een solide rode bol en een blauwe schaal. Geel is gek, sprankelend, gevaarlijk; rood is actief en gesloten; blauw is metafysisch en oneindig.

Sprinklers met verf

“In de tentoonstellingen die ik voor de VU maak, neem ik het onderzoek van een VU-wetenschapper als uitgangspunt en daar zoek ik kunstenaars bij”, vertelt VU-curator Wende Wallert. “Voor deze tentoonstelling heb ik kunstenaars gezocht die elk op hun manier kleur onderzoeken in hun werk.”

Rutger de Vries, Primary Secondary details, 2018

Zo hangt er werk van Steven Aalders, die met vierkanten en vierkante randen toont dat verschillende kleuren verschillende effecten geven. Graffitikunstenaar Rutger de Vries liet een sprinklerinstallatie gevuld met verf het werk doen, en toont hoe de kleuren op de vloer mengen.

Simone Hoang, Nude, 2018
Simone Hoang, Nude, 2018 (nog niet op de uiteindelijke plek)

Alleen witte mensen

Fotograaf Simone Hoang onderzocht welke tinten verantwoordelijk zijn voor een realistische weergave van een bruine huidskleur op kleurenfoto’s. Ze ontleedde daarvoor in een natuurkundelab op de VU negatieven uit de begindagen van de kleurenfotografie, toen die er alleen nog maar op gericht was om witte mensen goed weer te geven.

Kainoosh Motallebi, Dark rainbow, 2018

Verder projecteert Kianoosh Motallebi de kleuren van de regenboog die we niet als zodanig zien. En Karin Trenkel maakte speciaal voor deze tentoonstelling keer op keer hetzelfde landschap met telkens andere kleurtinten.

Morgen, zaterdag 17 februari, opent de tentoonstelling Colourbomb met een symposium waarop onder andere Wil Uitgeest haar onderzoek presenteert en zij samen met Steven Aalders worden geïnterviewd. Colourcomb is te zien tot 1 mei.