29 maart 2024

‘Geef een beetje van je tijd aan de mensen om je heen’

Met acht jaar ervaring als vrijwilliger weet Isabel de Rijk (23, international business administration) hoeveel voldoening vrijwilligerswerk kan geven. Daarom bedacht ze We Are One, speciaal voor studenten met weinig tijd.

‘Ik wil best vrijwilligerswerk doen, maar het kost zoveel tijd.’ Klinkt bekend?
“Precies. Ik hoor vaak dat studenten wel vrijwilligerswerk willen doen, maar zich niet willen vastleggen. Veel projecten vragen wekelijkse inzet, of een paar weken van je tijd in de zomer. Daarnaast weten studenten vaak niet hoe of waar ze kunnen helpen. Daarom bedacht ik vijf jaar geleden met een paar andere studenten We Are One. Oorspronkelijk was het alleen bedoeld voor VU-studenten, maar inmiddels zijn we actief in heel Amsterdam en kijken we ook naar samenwerkingen daarbuiten. Ons doel is de drempel voor vrijwilligerswerk te verlagen voor studenten.”

We Are One & corona
‘Een van de belangrijkste levensvragen is: wat doe je voor anderen?’, staat groot op de Facebookpagina van We Are One. Helaas is dat juist in deze coronacrisis ingewikkeld. Op dit moment liggen alle werkzaamheden stil. De stichting bekijkt of er de mogelijkheid is om – zonder besmettingsgevaar – boodschappen te doen voor ouderen en kwetsbaren. Meer info op Facebook: We Are One VU.

Hoe doen jullie dat?
“Het vrijwilligerswerk dat studenten via We Are One doen, is in principe altijd op eenmalige basis. Als het bevalt, mag je natuurlijk vaker terugkomen. Het zijn heel toegankelijke werkzaamheden, bijvoorbeeld wandelen met ouderen. Zo kun je toch een beetje van je tijd geven aan de mensen om je heen. Op dit moment werken we samen met verpleeghuis Vreugdehof, vlak bij de VU, verslavingszorginstelling Jellinek en de transferafdeling van VUmc. Bij deze projecten doen we als bestuur zelf overigens ook één keer per maand vrijwilligerswerk.”

Je bent zelf al sinds je vijftiende actief als vrijwilliger. Hoe is dat zo gekomen?
“Ik kwam voor huiswerkbegeleiding bij Club de Borcht terecht. Zij organiseren vrijwilligerswerk voor meisjes op de basisschool en middelbare school. Met hun jeugdclub ben ik naar Spanje gegaan om een kerk op te knappen, met hun studentenclub ging ik naar Jordanië om te werken met Irakese vluchtelingenkinderen. Nu begeleid ik een club voor kinderen van zeven tot elf jaar en een club voor kinderen van elf tot achttien jaar. We doen bijvoorbeeld mee aan de wereldwijde Technovation-challenge, waarin meisjes over de hele wereld apps leren coderen die problemen oplossen. Nu ontwikkelen we een app tegen eenzaamheid.”

Waarom vind je het zo belangrijk dat ook de drukke student tijd vrijmaakt voor vrijwilligerswerk?
“Uit eigen ervaring weet ik hoeveel je ervan kunt leren. Je komt op plekken waar je in het dagelijks leven nooit zou komen. Zo heb ik eten uitgedeeld bij de daklozenopvang. Dat was heftig en confronterend, maar het gaf zo’n goed gevoel om mensen te kunnen helpen. Het is een kleine moeite. Mijn vrijwilligerswerk heeft mijn wereldbeeld veranderd en mijn perspectief verbreed. Je leert enorm veel verschillende mensen kennen. Het is mijn droom te zorgen dat studenten ook buiten hun bubbel uitdagingen aangaan.”

We Are One bestaat nu vier jaar. Betekent dit dat je je droom hebt kunnen verwezenlijken?
“We zijn er nog niet. Het is makkelijk om organisaties te vinden die extra handen kunnen gebruiken, maar veel moeilijker om hier ook studenten voor te enthousiasmeren. Dat is onze uitdaging, meer nog dan we vooraf dachten. We hebben op de VU verschillende collegetalks van vijf minuten gegeven, om zo promotie te maken voor wat we doen. Maar dat is niet genoeg. Daarom pakken we het nu groter en officiëler aan: sinds vorig jaar mei zijn we een stichting en we werken aan een goede website.”

Grijp je kans en vertel: wie of wat hebben jullie nodig?
“Studenten die de handen uit de mouwen willen steken, of dit nu als eenmalige vrijwilliger is of als onderdeel van het We Are One-bestuur. Dat laatste kost het je natuurlijk meer tijd, maar het is alsnog vrijblijvend. Het is geen probleem als je een maand geen tijd hebt. Het belangrijkst vind ik dat je jezelf kunt ontwikkelen. En juist omdat we nog zoveel willen groeien, staan we open voor alle ideeën. Daarnaast kunnen we alle financiële steun goed gebruiken, onder meer voor de website.”