Forse reorganisatie bij ondersteuning studenten

“De reorganisatie bij studentgerichte ondersteuning is een flinke slag. Maar het had nog erger gekund.” Dat zegt Rob van Bogget, voorzitter van de domeincommissie studentgerichte ondersteuning van de ondernemingsraad. Woensdag kregen in totaal 41 van de 143 werknemers binnen het domein te horen dat ze ontslagbedreigd zijn.

Overname

“Het oude plan zag er slechter uit.” Een aantal banen is gespaard gebleven omdat faculteiten die functies zelf financieren. Het gaat daarbij vooral om studiebegeleiders. Ook mensen die door de faculteiten overgenomen worden, kregen dat deze week te horen.

Hoewel Van Bogget het goed vindt dat op deze manier een aantal banen niet verdwijnt, is hij in theorie tegen het overnemen van functies door de faculteiten. “In het voorjaar is het college met faculteiten overeen gekomen dat zij uit eigen zak investeringen kunnen doen. Maar als die functies belangrijk genoeg zijn om te blijven bestaan, moeten ze ook in het basispakket van de universiteit zitten.“

Nieuwe functies

Een deel van de ontslagbedreigde personeelsleden komt uiteindelijk niet op straat te staan. Er worden ongeveer 20 tot 25 nieuwe functies gecreëerd. Toch is er niet voor elke oudgediende een passende vacature. Veel vacatures zijn geschikt voor werknemers die dat werk nu al op een tijdelijk contract doen.

Grote klappen vallen bij het Centrum voor Studie- en Loopbaan en de informatiebalies. Het aantal uren voor de studentenpsychologen wordt gehalveerd en studentendecanen zullen zich veel meer op het geven van cursussen moeten richten. Hierdoor komen er meer taken bij de docenten terecht.

Kinderziektes

Van Bogget maakt zich grote zorgen over het deel van de taken dat straks via ICT uitgevoerd moet worden. “Die systemen voor ondersteuning van studenten en docenten (OSD) worden nu aangekocht of gebouwd. Die moeten ruim vóór 1 januari 2016, als de reorganisatie ingaat, volledig draaien. Zo niet, kunnen we de komende jaren goede resultaten in de Nationale Studenten Enquête vergeten.“

Veel liever heeft hij dat de reorganisatie uitgesteld wordt totdat alle systemen werken en de kinderziektes verdwenen zijn. “Als de studenten dan beter ondersteund worden en dat krimp oplevert, werkt dat veel beter.”

Lees ook de reactie van directeur Studentenzaken Erna Klein Ikkink.