FALW beschuldigd van leeftijdsdiscriminatie

Maakte de VU zich schuldig aan leeftijdsdiscriminatie bij de reorganisatie van Aard- en Levenswetenschappen? De zaak ligt bij het College voor de Rechten van de Mens.

Twee keer zoveel

Bij de reorganisatie van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen verloren erg veel oudere medewerkers hun baan: van de 27 voltijdsbanen voor 55-plussers zijn er na de reorganisatie nog 13 over. Van de opbrengst van de reorganisatie komt 57 procent voor rekening van deze groep. Dat is twee keer zoveel als je statistisch zou mogen verwachten als alle leeftijdsgroepen even zwaar getroffen zouden zijn.

Toekomstbestendig

De vraag is of dit leeftijdsdiscriminatie is, of dat het een gevolg is van de manier van reorganiseren. Twaalf oudere medewerkers zeggen het eerste, de VU zegt in een eerdere brief aan de medewerkers het tweede. Het is volgens de VU een gevolg van de keuze voor ‘toekomstbestendige onderzoeksgroepen met voldoende kritische massa’. De twaalf medewerkers gingen gesteund door vakbond FNV naar het College voor de Rechten van de Mens, die er een zaak van maakte en de VU om een reactie vroeg. Tot die er is, wil de VU inhoudelijk niet op de zaak ingaan. Naar verwachting komt de zaak ergens dit voorjaar op zitting bij de Commissie.

Lees hier in de nieuwe Advalvas het achtergrondverhaal.