Eetkar moet campusplein opvrolijken

Sinds vorige week staat op het campusterrein elke dag een andere eetkar tijdens lunchtijd. De ‘foodtrucks’, zoals de Facilitaire Campus Organisatie ze noemt, moeten meer levendigheid brengen tijdens alle bouwwerkzaamheden.

“Ze zijn bedoeld om de campus op te leuken en om de assortimentskeuze uit te breiden”, vertelt Els van Haassen, manager bij FCO. Niet dat er te weinig keus is. “Het is leuk om dingen buiten het standaardassortiment aan te bieden. En er is elke dag wat anders.”

Spontane muziek

Voor de eetkarren werkt de VU samen met cateringbureau We Canteen, dat lokale ondernemers inhuurt. Studenten kennen We Canteen volgens Van Haasen al van andere festivals, waaronder ook de VU International Day van vorig jaar oktober. Op de VU Olympiad op 24 april zullen er ook drie foodtrucks staan.

Of de eetkarren goede zaken doen, weet Van Haasen niet. “Ik zie wel best wat mensen bij de wagens rondlopen. Laatst gingen er zelfs een paar mensen spontaan muziek maken, maar dat was weer niet zo prettig voor de studenten die tentamens zaten te maken.

Lekker warm

“We krijgen veel enthousiaste reacties van studenten”, zegt Maaike de Reuver van We Canteen. “‘Dit miste ik echt nog’, zeggen ze. De broodjes zijn lekker warm, in plaats van een koud broodje van Spar, er is meer variatie, want er is elke dag wat anders, en alles wordt vers bereid.”

Concurrentie is het volgens De Reuver niet echt. “De foodtrucks zijn een aanvulling op het aanbod van Spar en Sodexo. Het plein gaat er meer van leven. Anders gaan mensen misschien in de stad lunchen. Nu blijven ze meer op het plein.”

Als het werkt, gaat de VU de foodtrucks misschien structureel contracteren, aldus Van Haasen. Het enige nadeel is de troep. “Mensen laten hun afval gewoon op de grond vallen”, zegt ze verontwaardigd. “Nu we extra vuilnisbakken hebben neergezet gaat het beter, maar ik zou graag willen dat ze wel hun troep opruimen.”