Eerste artikelen van studententijdschrift Politeia online

Nadat het idee al bijna een jaar borrelde bij vier politicologiestudenten, kwamen deze week de eerste artikelen op het web. Het online magazine Politeia is een feit en met de populariteit van het blad zit het wel goed. “We hebben binnen een week al meer dan honderd likes op Facebook en dat terwijl het geen grote studie is”, vertellen Veerle Voermans en Eva Sistermans trots.

Eeuwige stagiair

De doelgroep van Politeia is wel iets groter dan alleen de studenten politicologie. “Het blad is ook bedoeld voor mensen van andere opleidingen van de faculteit Sociale Wetenschappen, en voor bijvoorbeeld de ouders. Politiek is het hoofdonderwerp, maar niet het enige dat we behandelen. Zo hebben we een stuk over de eeuwige stagiair. Dat gaat over studenten die na een stage nog tijden als stagiair rondlopen bij hun werkgever en niet normaal betaald krijgen.” De politieke onderwerpen in het blad zijn divers en actueel. “Zo schrijven we over de verkiezingen voor de Provinciale Staten en het handelsverdrag TTIP tussen de Verenigde Staten en Europa.” Daarnaast kunnen Exchange Students hun ervaringen delen op de site en is er een rubriek met universiteitsnieuws.

De redactie bestaat uit mensen die het leuk vinden om te schrijven. “Met zijn vieren proberen we alles goed te verdelen, zodat we niet twintig artikelen tegelijk online gooien en de onderwerpen wisselen. We zijn nu met tien man, maar we willen uitbreiden. Vooral onder eerstejaars, die hebben we amper, want zij zijn minder bezig met dingen buiten hun studie om.”

Mooie combinatie

De eerste reacties die de oprichters binnenkrijgen zijn in ieder geval positief. Sistermans: “Een jongen zei tegen mij dat Politeia een mooie combinatie is tussen de theorie van de studie en de praktijk.”