19 april 2024

De oehoe uit de collectie van biologie

Een vakantiebaantje met nachtmerrie-achtige trekjes

Een bijzonder vakantiebaantje was het zeker: Floriek Landeweerd, student erfgoedstudies, maakte de collectie opgezette vogels van biologie schoon en rubriceerde ze.

De beesten zijn kwetsbaar –heel voorzichtig borstelen dus met speciale borsteltjes-, sommige zijn aangevreten door de tapijtkever en sommige stinken een uur in de wind.

Ik liepen een middag mee, schrok van een enorme slang die ineens over mijn schouder meekeek, en kreeg hoofdpijn van de formaldehide- en alcoholdampen uit de potten halfvergane paddestoelen, die al minstens dertig jaar in het depot staan. Een schitterend vakantiebaantje met nachtmerrie-achtige trekjes dus.

Het hele verhaal lees je in de nieuwe Advalvas.