26 maart 2024

Duveke de Gaay Fortman blogt over haar coschappen

Wil je weten hoe je van een verwarde en chaotische student verandert in een verantwoordelijke arts? Volg de blogs van coassistent Duveke de Gaay Fortman.

De Ad Valvas-lezers kennen Duveke de Gaay Fortman (25) wellicht nog van haar blogs vanuit Adelaide. Eind vorig jaar schreef ze geregeld op deze site over haar stage en nog vaker over haar avonturen in Australië.

Waarom wilde je daarover bloggen en wat heb je met schrijven?
“Toen ik jong was ging mijn moeder vaak voor langere periodes naar het buitenland voor haar werk als ontwikkelingsdeskundige. We schreven elkaar dan altijd lange mails. Zij vertelde over de gehandicapte kinderen in ontwikkelingslanden en ik schreef over de Gooise moeders langs de lijn bij hockey. Ik schreef ook dat mijn broers vervelend waren en dat ik het stom vond dat ik mijn vader moest helpen met opruimen. En dat ik haar miste. Dat schrijven ben ik altijd blijven doen, en zo ook vanuit Adelaide. Het werkte therapeutisch. En mijn grootouders moest ik sowieso op de hoogte houden, dus waarom dan niet meteen ook de lezers van Ad Valvas?”

‘Mijn extreem coole grootouders wonen in Harderwijk, dus mijn huisgenoten worden 85+’ers’

Hoe lang duren de coschappen?
“Ik ga twee jaar coschappen lopen. Mijn coschap chirurgie is in Harderwijk. De andere coassistenten gaan daar ‘intern’ wonen, een accommodatie geregeld door de VU. Maar ik heb het geluk dat mijn extreem coole grootouders daar wonen, dus mijn huisgenoten worden 85+’ers.”

Hoe kijk je tegen je coschappen aan?
“Aanvankelijk wilde ik die uitstellen. Ik zag ertegen op om als een groentje te beginnen en ik merkte dat ik nog niet klaar was om mijn tanden erin te zetten. Ik was te snel afgeleid, te veel bezig met andere dingen om mij heen. Daarom heb ik ook andere vakken gevolgd van de studies journalistiek en development and global challenges. Ik speelde ook hockey op topniveau. Geneeskunde is een trein die je instapt als je achttien bent; geen intercity maar een Thalys. Op mijn achttiende voelde mijn studie niet als een bewuste keuze. Maar ik voel nu dat er echt in mijn hoofd iets is veranderd en ik kan niet wachten om als groentje alles te geven.”

Lees haar eerste coschapblog: Klaar voor de klim