28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Duizenden Hongaren de straat op voor Soros-universiteit

In Boedapest zijn zondag duizenden mensen de straat op gegaan tegen een mogelijke sluiting van de Central European University. Volgens hen brengt de regering het voortbestaan van de universiteit doelbewust in gevaar.

In de Hongaarse hoofdstad waren academici, studenten en burgers op de been om te protesteren tegen een wetsvoorstel met nieuwe regels voor buitenlandse universiteiten. De CEU heeft nu alleen een campus in Boedapest. Volgens de nieuwe wet zou de universiteit ook een locatie moeten hebben in haar ‘thuisland’ de Verenigde Staten.

In een open brief vraagt de universiteit de regering het wetsvoorstel in te trekken. De brief is inmiddels door meer dan vijfhonderd Amerikaanse en Europese academici ondertekend, onder wie zeventien Nobelprijswinnaars.

Boven de wet

De Hongaars-Amerikaanse oprichter en financier van de universiteit George Soros is al langer doelwit van minister-president Viktor Orbán. “Niemand staat boven de wet in Hongarije – zelfs niet als je een miljardair bent”, zei Orbán vrijdag in een radio-interview.

Orbán vindt het belangrijk dat er ‘eerlijke concurrentie’ is tussen buitenlandse en ‘eigen’ universiteiten, zegt hij. De VS en Hongarije zouden een overeenkomst moeten tekenen om de sluiting van de CEU te voorkomen.