28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Dit jaar weer flinke toestroom eerstejaars

Jongeren verkiezen de basisbeurs boven een tussenjaar. Voor het tweede achtereenvolgende jaar krijgen hogescholen en universiteiten te maken met een enorme toestroom van eerstejaars.

Vorig jaar braken de studentenaantallen alle records: nog nooit gingen zoveel havisten en vwo’ers naar de hogescholen en universiteiten van Nederland. Als de voortekenen niet bedriegen, komen er dit jaar bijna evenveel.

Studeren duurder

Dat viel te verwachten. Het kabinet wil met steun van D66 en GroenLinks de basisbeurs afschaffen, wat studeren vanaf volgend jaar veel duurder maakt. Het scheelt uitwonende studenten 3.350 euro per jaar en thuiswonenden 1.200 euro.

Eigenlijk wilde het kabinet de basisbeurs dit studiejaar al afschaffen. Daarom gingen ook in 2013 extra veel jongeren meteen na hun eindexamen studeren. Normaal gesproken neemt één op de tien een tussenjaar, maar een jaartje werken of reizen zou door de komst van het leenstelsel wel erg duur worden. Pas in juni, vlak voor de zomervakantie, stelde minister Bussemaker haar wetswijziging bij gebrek aan politieke steun een jaartje uit.

Meer aanmeldingen

Dus herhaalt de geschiedenis zich. Bij de universiteiten hebben zich nu twee procent méér studenten gemeld dan vorig jaar. Deze aspirant-studenten kunnen zich nog terugtrekken, dus het zijn geen harde cijfers. Maar de toestroom lijkt in elk geval niet verminderd.

De hogescholen verwachten voorlopig twee procent minder eerstejaars, maar dat zijn er nog altijd een hoop: vorig jaar trokken de hbo-opleidingen namelijk zes procent meer eerstejaars bachelorstudenten.

Vooorspelling

Als de huidige toestroom inderdaad aan de komst van het leenstelsel valt toe te schrijven, kunnen de hogescholen en universiteiten volgend jaar beduidend minder eerstejaars verwelkomen. Voor de volgende lichting maakt een jaartje uitstel immers weinig meer uit.