Die stad op palen wordt metropool met toponderzoek

Onderwijsminister Jet Bussemaker en de burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan stellen ieder een half miljoen ter beschikking om de mogelijkheden te vergroten dat het NWO-instituut SRON (Netherlands Institute for Space Research) naar het Science Park komt. Dat blijkt aan het eind van de debatmiddag  De Metropool als het eindelijk concreet wordt. “Dat is niet alleen goed voor de stad, maar ook voor Nederland, de wetenschap en internationaal toponderzoek!”, zegt Bussemaker tijdens het debat van van faculteitsvereniging Eos en VU Connected.

Hoge verwachtingen

Als het aan de Amsterdam Economic Board ligt, wordt Amsterdam binnenkort een ware metropool. Zij heeft hiervoor namelijk scenario’s ontwikkeld. VU-bestuursvoorzitter René Smit deed al wat voorbereidend werk; hij bracht immers de gemeente, de bedrijven en de VU als kennisinstelling samen. Bij het panel van dit metropooldebat is Leo Huberts, hoogleraar bestuurskunde, de eerste om de hoge verwachtingen te temperen. “De samenwerking tussen kennisinstellingen, bedrijven en overheden is nog maar net begonnen, en er zijn verwachtingen…” Mogen we soms niet te hard van stapel lopen? Dat mag, maar vanuit allerlei hoeken hoor je het belang van de lange termijn. Waar wil je zijn over 30 jaar? Die vraag doet ertoe. Bij de plannen voor de metropool Amsterdam mag je je niet laten leiden door de waan van de dag. Daarover zijn de meesten het eens.

Aan elkaars revers sjorren

Scheidend VU-voorzitter Smit benadrukt dat het belangrijk is om aan elkaars revers te sjorren. “Dat is een lastige stap, maar doe het, maak ruimte en tijd om elkaar op te zoeken.” De wetenschappers en bedrijfsmensen kunnen elkaar op die manier scherp stellen en houden. “En laat elkaar niet los!” Ook Smit gelooft in “een consistente visie voor de lange termijn.”

Voorbeeldige aansporing

“Maak gebruik van ons!” is de hartenkreet van UvA-voorzitter Louise Gunning. Zij sprak dit uit naar Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam. HIj vond dit een voorbeeldige aansporing. Het ‘human capital’ bestaat uit jong talent, studenten zijn heel erg belangrijk, de belangrijkste elite van de stad wordt hier opgeleid. Van der Laan vindt dat Amsterdam de meest internationale stad van Europa moet zijn: “Wij zijn een stad met 180 nationaliteiten, maar het kan nóg internationaler.” Smit beaamt dit en vindt dat het vermogen van de VU om internationale studenten aan te trekken, tegenvalt.

Welvaart voor iedereen

Locoburgemeester Carolien Gehrels noemt New York als voorbeeldstad. “En binnen Europa zijn Londen en Barcelona onze concurrenten.” Wat is dan het sterke punt van Amsterdam? “Dat is onze sterke middenklasse, die biedt perspectief op welvaart voor iedereen.”