Studentenleven
& Maatschappij

Dertig miljoen voor betere loopbaanbegeleiding

Minister Bussemaker wil vanaf 2018 miljoenen besteden aan betere loopbaanbegeleiding op scholen. Ze hoopt dat jongeren dan minder vaak uitvallen in het hoger onderwijs en dat ze een baan vinden die goed bij hen past.

Het bedrag, oplopend tot dertig miljoen in 2025, komt uit de opbrengst van het leenstelsel. Met het verdwijnen van de basisbeurs komen er op termijn miljoenen euro’s vrij die minister Bussemaker wil investeren in het hoger onderwijs. Het geld voor de loopbaanbegeleiding was nog niet aangekondigd in de onderwijsbegroting van vorige week.

Vroeg oriënteren

Van dit geld moeten universiteiten en hogescholen nauwer gaan samenwerken met scholen en bedrijven in de buurt. Dat zal de overstap vergemakkelijken van de middelbare school en het mbo naar het hoger onderwijs, en van het hoger onderwijs naar werk, is het idee.

De bewindsvrouw wil dat jongeren al vroeg nadenken over wat ze later gaan doen. Bedrijfsbezoeken en stages kunnen daarbij helpen. “Zo kunnen zij bewuste keuzes maken die bij hen passen”, zegt Bussemaker.

Het ministerie van OCW gaat de plannen samen met de onderwijssectoren verder uitwerken.

Update: reactie ISO

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) laat in een persbericht weten dat ze de plannen wel zien zitten. Voorzitter Jan Sinnige: “De aansluiting tussen verschillende onderwijssoorten is cruciaal. De transformatie van scholier naar student is een lastige. Er vallen nog steeds te veel studenten uit in het eerste studiejaar, omdat ze niet goed zijn geholpen in het maken van keuzes. Door dit geld zet de overheid een eerste stap in de goede richting.”