De wereld draait door, ook in de kerstvakantie, zelfs op de VU-campus

Dus wat hebben we allemaal gemist, tijdens de kerstvakantie? Dat er door VU-studenten wordt geflirt bij het leven, bijvoorbeeld. Via Facebook, lezen we in nrc.next (27 december), op de pagina ‘Gespot VU’ (alle andere universiteiten hebben hun eigen variant).

Heb je een leuke meneer of mevrouw gezien in de UB, of in één van de studieruimtes op de VU-campus, dan kun je anoniem een verliefdheidsverklaring plaatsen op de site: ‘Voor de jongen met het baardje links achterin bij de herkansing. Als je hem dit keer weer niet hebt gehaald wil ik best wel wat anatomie met je oefenen.’

De virtuele flirters blijven anoniem omdat ze hun berichtjes sturen naar de beheerders van de pagina, dus het kan net zo goed nep zijn, allemaal.

Drang om af te rekenen

In het Parool van 29 december een onthullend interview met Cees Veerman, voorzitter van de raad van toezicht van de VU en het VUmc. Het ging het afgelopen jaar niet allemaal even lekker aan het VUmc, en Veerman gebruikt een heleboel woorden om daar de media de schuld van te geven:

‘Het is goed dat jullie journalisten doorvragen om door te dringen tot de kern van de zaak. Prima zelfs, zeker als dat op een respectvolle manier gebeurt. Maar professionals maken ook fouten. Het probleem is dat mensen niet meer zo vergevingsgezind zijn. Er is een enorme drang om af te rekenen. Dat maakt bestuurders angstig en terughoudend om in de publiciteit te treden.’

Niet aan de VU gestudeerd

Interessant interview, dat helaas niet online te lezen is, en waarin Veerman (die gestudeerd heeft in Rotterdam) de leden van de onderzoekscommissie, die een rapport schreef over de problemen, verwijt nooit aan de VU te hebben gestudeerd.

George Harinck, hoogleraar geschiedenis van het neocalvinisme aan de Vrije Universiteit, is benoemd tot adviseur van het Amerikaanse Kuyper Center van Princeton Theological Seminary, meldt Trouw (29 december).

Goede kinderopvang

Verder heeft Anton Hemerijck, hoogleraar institutionele beleidsanalyse en decaan van de Faculteit der Sociale Wetenschappen, een nieuw boek uit, ‘Changing Welfare States’, waarin hij betoogt dat eurocrisis en vergrijzing geen bedreiging hoeven te vormen voor de verzorgingsstaat.

Zolang je maar zoveel mogelijk mensen aan het werk houdt, en dat doe je door te investeren in een goede kinderopvang, zodat vrouwen aan het werk kunnen en de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd, waardoor ze het later, als ze groot zijn, goed doen op de arbeidsmarkt.

Overal kraanwater

In Denemarken is de vettaks een mislukking gebleken en dat verbaast voedingsdeskundige Jaap Seidell niks. ‘Onderzoekers op mijn afdeling toonden aan dat je producten minstens 25 procent duurder moet maken om de consumptie ervan te laten afnemen’, schrijft hij in het Financieel Dagblad van 29 december. Beter is het om te prijsstunten met groenten en op veel meer plekken kraanwater aan te bieden, betoogt Seidell.

Ruimtelijke analyse en criminaliteit

En we hebben een nieuwe bijzonder hoogleraar! Hij heet Wim Bernasco, is benoemd aan de Economische Faculteit en houdt zich bezig met Ruimtelijke analyse en criminaliteit.

Richard Tol is de hoogst genoteerde VU-econoom (hij staat op nummer één) in de top 40 van het gezaghebbende Economisch Statistische Berichten. Daar staan in totaal negen VU-wetenschappers in.