26 maart 2024

De vegarevolutie voor beginners en gevorderden

Veganistenfestival Viva las Vegas begon ooit op de VU, maar is uitgegroeid tot een landelijk festival voor iedereen die geïnteresseerd is in veganistisch en vegetarisch eten. Toch zijn studenten nog altijd een belangrijke doelgroep, vertelt initiatiefnemer en oud-VU-student Veerle Vrindts.

“Plantaardig eten is helemaal niet duur of moeilijk. Onze recepten kun je maken met ingrediënten die je gewoon in de supermarkt kunt kopen en die goed binnen een studentenbudget passen .” Zelf werd Vrindts tijdens haar studententijd veganist en ze ontmoette op de VU veel andere veganisten en vegetariërs met wie ze Viva las Vegas opzette.

Komende zondag is de vierde editie van het foodfestival met een heel scala aan workshops, over hoe je voedselresten verwerkt, tot wat je moet met rauwe chocolade, en hoe je visvrije sushi en vleesloze mezzes maakt. De locatie is ‘old skool’, een oud schoolgebouw in Amsterdam Zuid.

Naast workshops is er natuurlijk veel te eten en er is muziek. ’s Avonds komt stand-up comedian Greg Shapiro, die al die vegetariërs, veganisten en hun rare eetgewoontes eens lekker gaat ‘roosteren’. “Als vegetariërs zijn wij wel gewend dat de spot met ons wordt gedreven”, zegt Vrindts. “En nu gebeurt dat eens met kwaliteit.”

VU-studenten en medewerkers kunnen met 25% korting naar de workshop ‘Vegarevolutie voor beginners’ als ze de kortingscode ADVALVAS gebruiken bij het inschrijven via deze link.