‘De kwaliteit van onze muffins is het enige struikelblok’

Samen met vier andere studenten zet eerstejaars student International Business Administration Ben Ziskoven (21) zich in voor vluchtelingen. Door muffins te verkopen met zijn project Topless Muffin.

Wat is Topless Muffin?

Topless Muffin is een project van studentenvereniging Enactus VU, een internationale studentenorganisatie die duurzaam ondernemerschap stimuleert. We verkopen gezonde muffins om taalcursussen voor vluchtelingen te financieren. Met vijf actieve vluchtelingen zijn we nu druk in de weer met het bakken van de muffins.”

En heeft het zin?

“Jawel. Behalve vluchtelingen helpen we er ook studenten mee. Bij het sportcentrum vind je nu bijvoorbeeld alleen marsen en snickers, maar niets gezonds. En dat in een tijd waarin mensen graag gezond willen snoepen. Onze muffins zijn erg gezond en ze zijn ook origineel. In plaats van suiker en witte bloem gebruiken we bijvoorbeeld banaan, wortel, dadels en kokosmeel of amandelmeel. Maar het is een hele klus een goed product aan de man te brengen dat lekker smaakt. Zulke muffins bestaan nog niet. Maar we hebben al wel contact gelegd met professionele bakkers die ons helpen.”

En hoe lopen de zaken?

“We hebben een goed verhaal, de vluchtelingen zijn enthousiast, ons logo is aantrekkelijk, we krijgen korting van de ingrediëntenleverancier en de nogal dure ingrediënten betalen we met het budget van Enactus en enkele sponsoren. Het enige struikelblok nu is de kwaliteit van het product. Zodra die goed is, gaan we de muffins verkopen. We hebben ook al afspraken met het VU Sportcentrum gemaakt.

Ondernemen is niet makkelijk, hè?

Een onderneming is inderdaad niet makkelijk. Maar het is belangrijk te geloven in wat je doet, creatief te denken, tijd en energie in je project te steken en gewoon geduld te hebben. En kijk: nu kunnen de vluchtelingen tweemaal per maand bingoën met bejaarden en zijn we bezig met het muffinproject. Bij tegenslagen put ik graag inspiratie uit de speeches van zelfhulpgoeroe Anthony Robins. Daarin komt duidelijk naar voren wat het belang en de waarde is van een juiste mindset om uitdagingen aan te gaan. Ook denk ik dan graag aan president Kennedy die het onmogelijke mogelijk maakte, zoals een ruimtereis.”

Wil je na je studie ook een eigen onderneming met een sociaal gezicht?

“Het pad van de toekomst is moeilijk exact uit te stippelen maar het lijkt me enig om deeltijd te werken en als hobby te ondernemen. Ondernemen gaat gepaard met een heleboel risico’s maar als ik die kan overwinnen, wil ik daar verder mee. Misschien een hostel? Ik wil nu simpelweg het maximale uit mezelf halen en op een innovatieve en onconventionele wijze geld verdienen en niet afhankelijk zijn van een werkgever. Bovendien, ik studeer om het studeren zelf en het bijbehorende studentenleven. Diploma’s maakt het natuurlijk geloofwaardig, maar het gaat uiteindelijk om mijn persoonlijke ontwikkeling.”

The sky is the limit?

“Nee, the sky is not the limit. Dat leerde ik bij het skydiven in Brazilië. Het is verrassend wat je allemaal wel kunt. Na de middelbare school ging ik een jaar op wereldreis. Ik was in Amerika, Argentinië, Brazilië en Peru. Ik kan naast Nederlands, Engels en Duits nu ook Spaans en Portugees. Ik hou van uitdagingen aangaan en me breed ontwikkelen. Ik hou ook van andere culturen en mensen. In 2011 was ik bijvoorbeeld met het Euregio jeugdorkest, waar ik cello speelde, zelfs tien dagen naar China geweest. Nu woon in het internationale flatgebouw in Uilenstede waar ik mensen uit verschillende landen ontmoet. Ik twijfel momenteel nog of ik volgend jaar projectleider van Topless Muffin wil worden of dat ik ander soort vrijwilligerswerk ga doen bij non-profit organisaties. Ik wil namelijk graag allerlei soorten uitdagingen op mijn pad uitbuiten en het juiste motto is dan ook: Go for it!”