28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

In de cel is nietsdoen hard werken

Ratten, een instortende wc en een landpiraat. In de nieuwe Advalvas vertellen Faiza Oulahsen, Rein Gerritsen en Judith Spiegel over hun tijd in gevangenschap. Want hoe kom je de dag door als je helemaal niets te doen hebt?

Bankovervallen

Lekker lummelen is er niet bij, blijkt uit de interviews. Want wie vastzit, moet niet te veel nadenken. Daar word je juist knettergek van. Faiza (greenpeace-actievoerder die in Rusland vastzat) en Judith (ontvoerd in Jemen) maakten zich zorgen over hun familieleden in Nederland die wanhopig probeerden hun vrijlating te regelen. Rein, die vastzat voor twee bankovervallen, vroeg zich juist af wie zijn vrienden en hem aan de politie verraden had. Zelf verdacht van die klikactie worden, kon wel eens dodelijke gevolgen hebben.

Dagindeling

Al die malende gedachtes probeerden ze te onderdrukken met een strenge dagindeling: opstaan, ontbijten, oefeningen doen en opruimen. Alles om maar niet te piekeren. Lees hun verhalen in Het verpletterende nietsdoen.