De blote traditie van de Vrije Universiteit

Advalvas luidt dit collegejaar uit met een fruitig frisse Blootspecial, met op de voorkant een blote naturist, die ons meteen al in moeilijkheden bracht, want Issuu, het digitale platform waarop u ons magazine online kunt lezen, wil deze Advalvas er niet op. Bloot = vies. Zo denkt de goegemeente er in 2015 nog steeds over. Of zo denkt ze er wéér over, want er wordt de laatste tijd veel gesproken over de zogenaamde Nieuwe Preutsheid.

Advalvas doet het dit jaar met een blote zomer. In ons nieuwe nummer, hier in pdf-vorm te downloaden, daarom een reportage vanuit een naturistisch studentenhuis, waar bloot blootgewoon is, or is it? Maar we gaan ook verder de diepte in door het thema bloot in de breedst mogelijke zin te behandelen.

Boerkaverbod

Hoogleraar Thijl Sunier schreef bijvoorbeeld een betoog tegen het door onze regering voorgenomen boerkaverbod. En redacteur Floor Bal schreef een reportage over de verplichte intimiteiten waarmee onder meer geneeskundestudenten te maken krijgen, die moeten strippen tot op hun ondergoed om elkaar medisch te onderzoeken.

Columnist Roos van Rijswijk schreef een kort verhaal rond het thema naakt en Advalvas sprak ook met Annemarie Kneppers van de VU-dienst HRM, Arbo & Milieu over het psyschische geweld waaraan, blijkens een enquête, relatief veel VU-medewerkers BLOOTstaan (ja, ja, die vonden we zelf ook best clever).

En dat is maar een kleine greep uit de nieuwe Advalvas. Verzeker u vooral van een papieren exemplaar, overal verkrijgbaar op de betere universiteitscampus, want dit wordt zeker een collector’s item.

Naaktgymnastieker

Nu zijn er misschien mensen die denken: Huh? Bloot? Op die gereformeerde VU? Kán dat zomaar? En of dat kan. Abraham Kuyper, de stichter van deze fijne universiteit, was zelf naar verluidt een enthousiast naaktgymnastieker. Hij is er zelfs een keer door in moeilijkheden gekomen in Brussel, in 1911, waar hij poedelnaakt voor het open raam in zijn hotelkamer zijn gymnastiekoefeningen deed. De cartoon boven dit stukje is van de in die tijd onder linkse mensen zeer populaire Albert Hahn, die aan de haal ging met het feit dat Kuyper zou zijn gearresteerd wegens exhibitionisme, maar het schijnt dat hij alleen gewaarschuwd is dat hij de gordijnen moest dichtdoen.

Daarmee staat de Blootspecial van Advalvas in een mooie VU-traditie, gestart door nota bene de VU-stichter zelf.