27 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Bussemaker waarschuwt voor rommelwet

Minister Bussemaker vraagt de Tweede Kamer om vanmiddag nog niet te stemmen over een nieuwe onderwijswet. Er zijn zo veel amendementen ingediend dat ze bang is dat het wetsvoorstel straks aan alle kanten rammelt.

De Tweede Kamer wil meer dan zeventig dingen veranderen aan de Wet versterking bestuurskracht, waarmee minister Bussemaker faillissementen, wanbeheer en andere drama’s in het onderwijs wil voorkomen.

Enorm verdeeld

Maar waar de een meer rechten wil voor studenten en docenten, wil de ander juist bestuurders harder kunnen straffen. Sommige amendementen spreken elkaar tegen of hebben niet het effect waar de indiener op hoopt, waarschuwde de minister eerder al. Omdat de Kamer enorm verdeeld is, valt moeilijk in te schatten welke veranderingen het wel en niet gaan halen.

Hoewel de stemmingen vanmiddag al zijn, worden er bovendien nog steeds amendementen aangepast, ingediend of aangehouden. De minister waarschuwt dat er daardoor onzorgvuldige wetgeving tot stand kan komen, die vervolgens in de Eerste Kamer weer gerepareerd moet worden.

Uitzonderlijk verzoek

Dus vraagt minister Bussemaker de Kamer om pas op de plaats te maken. Haar voorstel is om eerst te stemmen over alle amendementen en moties. Dan kan het ministerie die wijzigingen rustig verwerken, waarna de Kamer kan controleren of er geen slordigheden of tegenstrijdigheden in de wet zijn geslopen.

Het is een vrij uitzonderlijk verzoek dat de minister doet. De Tweede Kamer besluit vanmiddag in een regeling van werkzaamheden of ze er mee akkoord gaat.