28 maart 2024

Bussemaker: ‘Ook studenten moeten zich aan de regels houden’

Minister Bussemaker heeft geen medelijden met studenten en oud-studenten die hun ov-studentenkaart te laat stopzetten. Het zijn gewoon burgers en ze moeten zich aan de regels houden.

“Het zou ook mijn voorkeur hebben als dat allemaal automatisch zou gebeuren”, zei minister Bussemaker na afloop van de ministerraad over het stopzetten van de ov-studentenkaart. “Dan is het probleem opgelost. Maar dat is mede door de enorme grote groep studenten op het moment niet mogelijk.”

Echte zwartrijders

Maar afgestudeerden zijn gewoon burgers, voegde ze daaraan toe. “Ook zij moeten dan op een normale manier betalen voor hun treinkaartje. En dan is het onredelijk, vind ik, als zij te gemakkelijk van hun ov-studentenkaart gebruik kunnen blijven maken na hun afstuderen.”

Tienduizenden studenten blijken hun studentenreisproduct te laat van hun kaart te halen. Het kabinet wil de boetes verhogen van 194 naar 300 euro in de maand, bleek dit najaar. De Tweede Kamer is tegen die  verhoging en ziet meer in een oplopende boete voor de echte zwartrijders.

Op afstand blokkeren

Studenten moeten eerst online hun studentenreisproduct afmelden en hem dan bij een kaartautomaat van hun chipkaart halen. Het is waarschijnlijk technisch mogelijk om de kaart op afstand te blokkeren, zoals bij een verloren ov-kaart. Maar volgens de vervoersbedrijven zou de zwarte lijst dan te lang worden.