19 maart 2024

Bussemaker heeft zelf om competente rebellen gevraagd

Minister Bussemaker snapt een deel van de zorgen van de Maagdenhuisbezetters, zei ze zojuist. Ze sprak tijdens de laatste editie van de HO Tour, een serie bijeenkomsten over de toekomst van het hoger onderwijs.

Op woensdag 4 maart, als de actievoerders van De Nieuwe Universiteit hun landelijke actiedag in het hoger onderwijs houden, moeten bestuurders van universiteiten en hogescholen vooral het gesprek met studenten bevorderen, vindt minister Bussemaker. “Liefst zonder dat het onderwijs onderbroken wordt”, zei ze erbij.

Onderliggende zorgen

“Ik heb eerder tijdens deze HO Tour om competente rebellen gevraagd. Die heb ik gekregen zou je kunnen zeggen. Rebels zijn ze in ieder geval, laten we nu kijken hoe competent ze zijn.”

Ze heeft oog voor de zorgen onder studenten: “Ik sprak onlangs met vertegenwoordigers van Leidse studentenverenigingen. Qua voorkomen kon het verschil met de actievoerders in het Maagdenhuis nauwelijks groter zijn”, zei ze, “maar de onderliggende zorgen leken hetzelfde.

Parallelle werkelijkheden

Volgens Bussemaker gaan de zorgen om medezeggenschap en bestuurscultuur. De studenten vragen zich volgens haar af of ze wel samen met bestuur en docenten de academische gemeenschap vormen. Ze wijst erop dat er met de wet studievoorschot verbeteringen zitten aan te komen. Zo krijgen de medezeggenschapsraden straks instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting.

Tegen de verzamelde bestuurders zei ze soms het idee te hebben “dat we in twee parallelle werkelijkheden leven. Wij hebben het hier over de toekomst van het hoger onderwijs. Dat moeten we verbinden met het gevoel van onbehagen en ontevredenheid dat vooral aan de universiteiten lijkt te leven. Ik wil dat gesprek graag aangaan omdat ik denk dat we iets te bieden hebben.”