Studentenleven
& Maatschappij

Britse studentenbeweging verscheurd door radicalisering

De Britse studentenvakbond NUS dreigt uiteen te vallen door de radicale politieke overtuigingen van de nieuwe voorzitter. Lidbonden van allerlei universiteiten overwegen zich af te splitsen.

Tegen zionisme

Malia Bouattia is de eerste zwarte vrouw die voorzitter is geworden van de National Union of Students, en bovendien de eerste moslim. Volgens haarzelf is het een fantastische mijlpaal, maar ze krijgt van alle kanten kritiek over zich heen. De studentenbonden van Cambridge en Oxford willen waarschijnlijk niet met haar verder, schreef onder meer de Volkskrant.

Bouattia steunt de gewapende strijd tegen de bezetting van Palestina, omdat vredesbesprekingen volgens haar nergens toe leiden. Ze vindt het jammer dat ‘mainstream Zionist-led media’  van terrorisme spreken, en niet van verzet.

Maar ze is helemaal geen antisemiet, stelt ze in dagblad The Guardian. Volgens haar is de strijd tegen zionisme iets heel anders dan antisemitisme. Voor zionisme hoef je geen Jood te zijn en omgekeerd zijn niet alle Joden zionist.

Holocaustherdenking afschaffen

Israël en antisemitisme liggen gevoelig in de Britse studentenbeweging. Op het jaarlijkse congres gingen er stemmen op om niet mee te werken aan herdenkingen van de Holocaust, want allerlei andere genocides worden ook niet herdacht. In Oxford stapte een bestuurslid van de studentenvakbond op omdat leden problemen zouden hebben met Joden.

Al even gevoelig liggen de Islam en moslimhaat. Bouattia zou een stellingname tegen de terreur van IS hebben tegengehouden. Volgens haarzelf was de motie gewoon niet goed geformuleerd en leek die alle moslims te veroordelen.

Sterk gepoliticeerd

De Britse studentenbeweging is, anders dan de Nederlandse, sterk gepolitiseerd. De Landelijke Studenten Vakbond en het Interstedelijk Studenten Overleg houden zich vrijwel uitsluitend met onderwijs bezig.

Onlangs lanceerde een groep studenten van de Vrije Universiteit een petitie die oproept tot een academische boycot van Israël. Er staan bijna veertienhonderd handtekeningen onder.